Steengoede programmeurs vinden? Think out of the box!

Steengoede programmeurs vinden? Think out of the box!

Hoe kun je nu die ene, veelbelovende programmeur vinden in een arbeidsmarkt waarin de vraag groter is dan het aanbod? Wetend dat de meeste programmeurs niet actief op zoek zijn en dus ook niet ‘zomaar’ op jouw vacature zullen reageren? Tip: kijk eens naar hoe Google dit aanpakt en denk ook zelf eens buiten de lijnen!

 

 

‘Wat heeft Google nou te maken met het werven van programmeurs?’, horen we je al denken. Over het algemeen niet heel veel, totdat de zoekmachine met een awesome interviewproces kwam. En je raadt het al: deze was specifiek gericht op programmeurs!

Google werft programmeurs

In het kort: wanneer Google ziet dat je regelmatig op specifieke termen zoekt, bieden ze je een baan aan. Met specifieke termen bedoelen we termen die niet iedereen zo 1, 2, 3 intikt. Denk bijvoorbeeld aan ‘python lambda function list comprehension’.

Doe je dit wél, dan kom je – net als normaal gesproken – op een resultatenpagina met de welbekende blauwe linkjes terecht. De meeste mensenklikken direct op de bovenste link en that’s that. Google maakt hier gebruik van. Zoek je regelmatig op soortgelijke, specifieke termen, dan komt er iets nieuws in beeld: ‘You’re speaking our language. Up for a challenge?’

Kies je voor ‘I want to play’ – ja dus -, dan opent zich via de programmeuromgeving foo.bar een nieuw formulier waar je diverse challenges kunt oplossen. Wanneer je dit hebt gedaan, krijg je de vraag of je jouw contactgegevens wilt delen met Google. Doe je dat, dan neemt een recruiter van Google contact met je op. Simple as that!

Andere manieren

Terwijl Google vanuit hun eigen zoekmachine potentiële programmeurs benadert, pakte het Deense reclamebureau ‘Uncle Grey’ dit weer anders aan: via een destijds populaire game. Toen bleek dat een groot percentage van de gezochte doelgroep (front-end developers) het spel Team Fortress 2 speelde, zorgde Uncle Grey ervoor dat ze daadwerkelijk ín het spel op zoek gingen naar de juiste kandidaat. Met succes! Check de video.

In het kort: weet waar je doelgroep zich bevindt, wat hen boeit en speel hierop in! Heb je hier eigenlijk helemaal geen tijd voor? Kijk dan eens bij de recruiters van YME Projects; zij helpen je graag aan ‘die ene’ steengoede programmeur.

 

SPECIALE ACTIE in november

November is voor ondernemers bloedje druk én je maakt vast nieuwe groeiplannen voor komend jaar. Hoogst waarschijnlijk horen daar ook nieuwe medewerkers bij. Daarom hebben wij in november de Recruitment Challenge: laat ons twee vacatures voor je invullen en je krijgt een dikke vette korting van € 1797!
Die tweede vacature mag je ook later aanmelden, tot uiterlijk 30 november 2018.
Je leest hier precies hoe het zit.