Recruitmenttrends 2018: wat kunnen we verwachten?

Recruitmenttrends 2018: wat kunnen we verwachten?

Recruitment: een vak dat áltijd in beweging is. Nieuwe trends doen regelmatig hun intrede, denk maar aan de videosollicitatie, het employer brand dat in 2017 een gigantische boost heeft gekregen en de kracht van LinkedIn waar men de ene dag lyrisch over is en een week later weer minder. En wat te denken van de nog steeds heersende schaarste op de arbeidsmarkt, zélfs in het buitenland en met name in de IT-branche? Net als vorig jaar vertellen we je graag meer over de recruitmenttrends die je in 2018 simpelweg móet kennen.

 

Trend 1: Zelfkritiek

In 2017 zagen we steeds vaker dat recruiters zichzelf hardop afvroegen of het vak wel goed genoeg werd uitgevoerd. Corporate Recruiter Tamara Rood was er hier één van. Ook zij had haar twijfels over de huidige werkwijze en aanpak. Kon het allemaal niet beter, anders en bovenal: effectiever?

“In deze markt word je finaal met de grond gelijkgemaakt als je een niet gepersonaliseerde Inmail verstuurt met in de aanhef een verkeerde naam. Je wordt tegenwoordig aan de publiekelijke LinkedIn schandpaal genageld, als straf. En dat vind ik terecht. ‘Wat zegt ze nu? Tackelt ze haar eigen vakgenoten?’ Ja, dat doe ik.” – Tamara Rood

Het is waar. Sommige recruiters werden op LinkedIn publiekelijk ter verantwoording geroepen, wat weer leidde tot veel discussie. Kan je dat een collega-recruiter wel aandoen? Of was dit juist goed voor het vak? Wat YME Projects betreft wel: alles en iedereen vraagt om transparantie, dus waarom zou je dat niet geven?

Trend 2: Toenemende transparantie

En dat brengt ons direct bij de tweede trend. Naar verwachting zal de transparantie binnen de recruitmentwereld in 2018 alleen maar toenemen. Zowel werkgever als kandidaat eisen dit. Als werkgever wil je een transparant recruitmentproces; wat doe je en wat levert het uiteindelijk op. Dát is interessant. Kandidaten hebben daarentegen steeds meer te zeggen op de arbeidsmarkt en kijken dan ook graag waar het gras voor hen het groenst is. Dit maakt het voor werkgevers weer enorm belangrijk om competitieve primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden te hanteren, want sites als Glassdoor en Indeed maken dat soort informatie direct zichtbaar voor de kandidaat. Again: transparantie.

En daar komt de GDPR-wetgeving, die vanaf mei 2018 aan de orde is, om de hoek kijken. Deze wetgeving schrééuwt transparantie. Meer weten? Scrol alvast door naar trend 9.

“In 2018 móet je de kandidaat centraal stellen in je werving en in je proces. De kandidaat moet je echt vertroetelen, want voordat je het weet is ‘ie weg. Concurrentie ligt immers op de loer. Durf je imperfecties te tonen, dat maakt je menselijk en dus betrouwbaar.” – Nicol Tadema

Trend 3: Speelsheid en entertainment

De wereld wordt steeds gekker, gedurfder en uitdagender. Alles om ons heen schreeuwt ‘entertainment’ en ons brein wil het liefst elke minuut een shotje dopamine. Dat verklaart onder andere de populariteit van Snapchat en Instagram.

Mag je het als recruiter dan bij een saai proces houden? Als je het ons vraagt is het zeker de moeite waard om hier eens goed over na te denken. Zit je in een competitieve markt, dan is het verstandig om te kijken hoe je het sollicitatieproces én de algehele beleving van het bedrijf aantrekkelijker kunt maken. Waarom zou je bijvoorbeeld geen game gebruiken in plaats van een standaard assessment? Neem nou dit voorbeeld waarin kennis, denkwijze, interpersoonlijke vaardigheden en resultaatgericht vermogen worden getest d.m.v. een game.

En zo heeft YME Projects gedurende 2017 nog meer originele recruitmentcases bij elkaar gesprokkeld. Check deel 1 en deel 2!

Trend 4: De vacaturetekst wordt eerlijker

In 2017 heeft de vacaturetekst onder vuur gelegen. Dat heeft gevolgen. De vacaturetekst wordt steeds eerlijker en dat zal ook in 2018 voortzetten. Bedrijven geven op die manier steeds meer een realistisch beeld van de baan en de verwachtingen. We spraken Nicol Tadema, eigenaresse van Voor Tekst; hét tekstbureau voor arbeidsmarktcommunicatie, hierover.

“Ik zie het zeker gebeuren dat vacatureteksten de komende jaren steeds transparanter worden. Dat móet wel in 2018. Momenteel gebeurt het nog onvoldoende dat werkgevers écht laten zien wie ze zijn. De trend is wellicht niet ‘een transparante(re) vacaturetekst’, maar ‘jezelf laten zien en de doelgroep centraal stellen’. Dit doe je aan de hand van de vacaturetekst. Tegenwoordig is het steeds moeilijker om de doelgroep te verleiden. Je kunt dat eigenlijk alleen doen door het échte verhaal te vertellen, eerlijk te zijn. Vertel dus ook over de minder leuke kanten van de functie.”

Annemarie Stel, zelfstandig adviseur op het gebied van arbeidscommunicatie, employer branding en recruitment, is het met Nicol eens. “Slechte vacatureteksten kunnen écht niet meer in 2018. Denk bijvoorbeeld aan vage omschrijvingen en onbewezen statements, daar gaan mensen in 2018 niet meer voor vallen.”

Trend 5: KISS tot je een ons weegt!

Nope, not in that way… KISS = Keep It Simple Stupid. Wie de kandidaatbeleving koestert, zorgt voor een vloeiend proces. Snel handelen, snel reageren en het zo makkelijk mogelijk maken voor de kandidaat. Die wil namelijk helemaal geen ellenlange formulieren invullen, maar gewoon iets van deze tijd. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende invloed van mobile devices; de doorbraak van het mobiele internet heeft grote gevolgen (gehad), óók voor de recruitment-wereld. Veel sollicitanten zoeken en kijken via hun mobiel naar vacatures. Als werkgever moet je hierop inspelen door een responsive website te bouwen. En daar komt trend 6 dan weer handig bij om de hoek kijken…

Trend 6: Techniek is key!

Big data, AI, tools, evidence-based werken… Je mag zelf weten welk label je erop plakt. Feit is dat technische mogelijkheden steeds belangrijker worden. Maar alles heeft natuurlijk zijn plek: techniek werkt niet zonder strategie. Recruiters worden niet overbodig. Tenzij je de techniek verwaarloost. Maar als jij jouw recruitmentvisie combineert met beschikbare, relevante techniek, dan ben je straks spekkoper.

Voorbeeld: Big Data (Predictive Recruitment) gaat meer inzicht geven in de beste match tussen mens en werk en helpt de arbeidsmarkt transparant te maken voor iedereen. Met AI kun je grote delen van het recruitmentproces automatiseren.

“Je moet automatiseren wat je kan en persoonlijk zijn waar het moet” – Annemarie Stel

 Annemarie Stel verwacht dat het gebruik van data in 2018 een grote sprint voorwaarts zal maken qua volwassenheid.

“Steeds meer bedrijven gebruiken een ATS en daarmee komen data ook steeds meer beschikbaar. Organisaties maken steeds vaker gebruik van strategische prognoses en ook wat betreft het toepassen van al deze data zullen er in 2018 grote stappen worden gezet. Sommige organisaties koppelen de data weer aan andere gegevens waardoor ze nog meer inzicht krijgen. Bijvoorbeeld welke doelgroep binnen het bedrijf het meest succesvol is zodat je daar je werving op toe kan spitsen.”

Ook de eerder gesproken Nicol Tadema verwacht dat deze trend in 2018 haar intrede zal doen. “Ik zie nu al dat steeds meer klanten met data werken. Er wordt sowieso meer gemeten en gebruik gemaakt van data, zoals het doelgroependashboard”, aldus Nicol.

Trend 7: Employer branding

“In 2017 stond employer branding al op de lijst van ‘trends’. Dit lijkt zich ook in 2018 door te gaan zetten. Steeds meer bedrijven investeren immers in hun werkgeversmerk”, aldus Nicol Tadema. Ook interim recruiter Thomas Bos noemt EVP (Employer Value Proposition) een trend voor het komende jaar. Annemarie Stel ziet eveneens dat employer branding en arbeidsmarktcommunicatie steeds meer aandacht krijgen: “Er komt meer aandacht voor de inhoud van recruitment marketing. Meer persoonlijke verhalen en interessante, inhoudelijke content. Aandacht voor de bewijsvoering waarom het zo uitdagend is om voor jou bedrijf te werken.

Recruitment marketing wordt steeds dichter bij de doelgroep gebracht. Door bijvoorbeeld hackatons en escaperooms laten bedrijven steeds meer echt zien en voelen.”

Trend 8: Post & Search

Post & Search is in feite de tegenhanger van Post & Pray. Post & Pray is een passieve vorm van recruitment; als recruiter post je een vacature en vervolgens wacht (bid) je tot een kandidaat zich meldt. Post & Search is het tegenovergestelde.

Voor de ICT-vacatures was het natuurlijk al langere tijd bekend dat je geluk had als er goede sollicitanten naar voren kwamen na een publicatie. Je hebt maar één goede kandidaat nodig, maar naast publiceren zal je toch ook echt aan de bak moeten. Je moet op zoek naar goede kandidaten, al helemáál wanneer het een ICT-vacature betreft. Dit principe gaan we in 2018 in steeds meer vakgebieden terugzien. De meeste recruiters zijn hier ook al wel van op de hoogte; met alleen een jobposting kom je er simpelweg niet. Je moet jezelf onderscheiden. Dat kan bijvoorbeeld met een unieke vacaturetekst of met opvallende arbeidsvoorwaarden.

Annemarie Stel: “Bij bepaalde doelgroepen moet je streven naar efficiëntie en snelheid en daarnaast moet je oppassen dat je niet 100 sollicitanten krijgt. Bij andere doelgroepen is het juist belangrijk dat je het proces aanpast aan die betreffende doelgroep en de procedure laagdrempelig houdt, dat is onder andere het geval bij de ICT-branche.”

Trend 9: GDPR-wetgeving

Een grote verandering in 2018 is de GDPR-wetgeving. Ook Lie San Tan, een van de YME-recruiters, is zich hier van bewust. “Dit thema zal volgend jaar enorm gaan spelen en heeft een behoorlijke impact op het vak van de recruiter.”

Maar wat houdt die wetgeving dan in? In het kort: vanaf 25 mei 2018 moet elke organisatie die persoonsgegevens van EU-ingezetenen (dus óók sollicitanten) verwerkt, voldoen aan de General Data Protection Regulation. In Nederland kennen we dit beter als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze nieuwe, Europese regels leggen in feite vast welke maatregelen organisaties moeten nemen om het gebruik van data van personen te beschermen.

Trend 10: Candidate Journey

We kunnen er kort over zijn: het wordt simpelweg steeds belangrijker dat je candidate journey on point is. Tegenwoordig word je online onderuitgehaald als je het niet netjes doet.

Heel eerlijk: zo kunnen we nog wel even doorgaan! Maar de – in onze ogen – belangrijkste 10 verwachte trends, heb je nu wel gehad. Nummer 11 heeft het podium nèt niet gehaald, maar lichten we graag nog even kort toe:

LinkedIn zal de strijd in 2018 winnen óf verliezen.

Dankzij de enorme concurrentie van Google Jobs én Facebook (vacaturemarketing!) plus het feit dat veel functionaliteiten op LinkedIn in 2017 zijn verdwenen, wordt het steeds lastiger om via dit kanaal de juiste kandidaat te vinden. We kijken in ons roze koffiedik en schatten in dat LinkedIn misschien net op tijd tot inkeer komt. Want in december 2017 werden weer wat verloren functionaliteiten in ere hersteld. Maar of het op tijd en genoeg is…? We zullen het zien.