Recruitment trends in 2017

Recruitment trends in 2017

Er zijn maar weinig vakgebieden die in 2016 een vergelijkbare turbulente groei en ontwikkeling hebben doorgemaakt als recruitment. Het aantal vacatures explodeerde en dat zorgde onder andere voor een stormachtige groei in de vraag naar interim recruiters. Die groei zal in 2017 naar verwachting doorzetten, maar wij zijn ook benieuwd naar de inhoudelijke ontwikkelingen die we in 2017 mogen verwachten voor recruitment. We vroegen het onze vaste YME Projects recruiters en zij signaleren de volgende ‘hot or not’ voor 2017!

HOT in recruitment in 2017

1. Social Sourcing
De vraag naar goed personeel neemt toe, maar het aanbod neemt af. Dat is geen nieuws. Maar het betekent wel dat steeds meer nadruk komt te liggen op sourcing; het vinden van die ‘ene juiste’ kandidaat. Social sourcing, het vinden van kandidaten via onder meer Facebook en LinkedIn, is een trend die in 2017 zal doorzetten. Niet alleen worden deze kandidaten via hun eigen profielen gezocht, ook steeds vaker worden speciale groepen aangemaakt. “Op Facebook heb ik het afgelopen jaar veel berichten in recruitment-groepen gezien”, licht recruiter Stephan van der Sluijs toe “Denk aan oproepjes als ‘ik ga naar het buitenland, wie neemt mijn plek over?’. Ik denk dat dit een trend is die zich ook in 2017 blijft ontwikkelen.”

2. Maak het persoonlijk
Naast de ‘high tech’ ontwikkelingen wordt er vooral ingezet op ‘high touch’. Huh? “Dat is precies wat ik graag zie veranderen in de recruitmentwereld”, zegt recruiter Atilla Csizmarik “Ik hoor steeds vaker van kandidaten dat ze na een sollicitatie niets terug horen, dat mag echt niet meer gebeuren. Het is belangrijk dat de sollicitatieprocedure een stuk persoonlijker wordt. Dus kandidaten goed en snel informeren, het proces inhoudelijk en in het juiste tempo effectief begeleiden en écht gerichte, persoonlijke aandacht geven.” Wie kandidaten persoonlijk begeleidt en mogelijk afwijst, investeert in de vacatures die in de nabije toekomst vervuld moeten worden. Je weet maar nooit wanneer deze kandidaten of hun positieve verhalen over jouw organisatie nog eens van pas komen.

3. Employer Branding
In het verlengde van die persoonlijke touch ligt employer branding: bouw een merk op voor je bedrijf of organisatie. De markt is transparant en informatie reist snel. Dat geldt dus ook voor ‘slechte pers’ als werkgever. Employer Branding is daarom essentieel, vanaf de start. Laat zien wie je bent als bedrijf en waar je voor staat. Dat telt niet alleen bij je klanten, maar juist ook bij je medewerkers. “Goede en vooral consistente employer branding trekt betere kandidaten aan”, licht recruiter Lie San Tan toe “Employer Branding was in 2016 al van groot belang en dat zal in 2017 niet gaan veranderen. Werkgevers kunnen wat dit betreft echt niet achter blijven!” Die ervaring wordt bevestigd door het laatste Trend Rapport van LinkedIn over Recruitment in 2017: maar liefst 48% van alle vacatures wordt vervuld door verwijzingen en aanbevelingen van huidige medewerkers.

4. Concurrentie is zooo 2015
Voor veel vacatures wordt het lastig om de goede kandidaten te vinden. Dat vraagt om verdieping in de relatie met de opdrachtgevers, meer persoonlijk contact en strategische partnerships. Alleen dan krijg je helder aan welke eisen de perfect matchende kandidaat moet voldoen. en nauwere samenwerking tussen recruiters. Concurrentie is heel erg 2015. Netwerken, samenwerken en succes boeken. Zo werkt het in 2017.

En dit kan echt niet meer in recruitment anno 2017

Wie recruitment trends spot, kijkt natuurlijk ook naar wat echt niet meer kan.

1. Sollicitatievideo’s
Het gebruik van vacaturevideo’s zet niet echt door. Ze zijn prima voor de vindbaarheid, algemene informatie of ‘couleur locale’, maar worden toch niet veel ingezet als wervingsinstrument. Ook videosollicitaties zijn niet echt gebruikelijk, dus kennelijk zijn we nog niet in staat de sprong van digitale media naar een persoonlijk interview te overbruggen met video. Recruiter Jaap van de Coevering heeft het ook niet helemaal met deze hype, toch ziet hij er wel één voordeel in: “De video’s zijn fijn vanwege de onbewuste preselectie. Wanneer je als werkgever aan de hand van videosollicitaties een enthousiast en uitgesproken persoon zoekt, is de kans groot dat je de juiste kandidaat ook écht vindt. De ietwat verlegen mensen die überhaupt niet in zijn voor een videosollicitatie, zullen niet op jouw vacature reageren.”

2. Recruiter cowboys
Helaas kregen ondernemers, hiring managers maar ook kandidaten soms een wat ambivalent gevoel bij het vak van recruiter. Daar liggen vrijwel altijd teleurstellende ervaringen met cowboy-achtige recruiters aan ten grondslag. Recruiters die zich onvoldoende verdiepen in een profiel of die schaarse kandidaten te pas en te onpas stalken om maar een cv door te kunnen spelen aan hun opdrachtgever. Irritant en onprofessioneel. Ons voorstel is: weg met de prutsers en cowboys. “Ik kom vaak genoeg recruiters tegen die eigenlijk niet precies weten wat de doelgroep zoekt of wat de markt inhoudt”, licht recruiter Reza Atlaschi toe “Wat mij betreft moet een recruiter te allen tijden verstand hebben van een vakgebied.”

3. De macht van LinkedIn
LinkedIn is een waardevol instrument, maar nu ze eenzaam aan de top staan dicteren ze meer en meer de voorwaarden en functionaliteiten. Daarom komen ze weg met prijsverhogingen van 25%. “Ook valt het mij op dat er soms ‘ineens’ een functionaliteit op LinkedIn verdwenen is”, vertelt recruiter Lie San Tan “Wat mij betreft kan LinkedIn haar gebruikers nog wel wat beter op de hoogte houden van dit soort veranderingen.” Al met al zien we die monopolistische macht graag anders.

4. Slome procedures
Ook laten we de ‘verkeersdrempels’ definitief achter ons. Effectiviteit en snelheid gaan samen als de procedure in handen is van een goede recruiter. “Niet vertragen, geen ellenlange gesprekken met 4-5 rondes (en dan het profiel aanpassen) terwijl alle goede kandidaten verdwijnen omdat een ander wel snel durft te beslissen”, licht recruiter Christiaan van den Bosch toe “Men moet heldere keuzes maken, vertrouwen op je specialist en knopen durven hakken. Zo wordt 2017 een slagvaardig en succesvol jaar. Wij hebben er zin in!”