Recruitment en het spel der verleiding

Je hoort tegenwoordig steeds vaker dat succesvol recruiten wordt vergeleken met ‘daten’. Zowel werkgevers als werkzoekenden zijn immers op zoek naar de perfecte match. Daarbij gaat het niet alleen meer om de inhoud, het is tegenwoordig ook de verpakking die telt.

Kandidaten kiezen steeds vaker op basis van hun gevoel, de kriebels in de onderbuik, de eerste tekenen van verliefdheid! Het is dan ook belangrijk dat recruiters het spel der verleiding zo effectief mogelijk spelen. Maar hoe doe je dat precies als je meer wilt dan een ‘naar rechts of naar links swipen’? En hoe verleid je je kandidaten het best als het gaat om het altijd lastige recruitment voor IT en technische vacatures?

Wij vroegen 3 van onze ‘datingcoaches’ annex recruiters naar hun adviezen en ervaringen voor het vinden van de ideale partner in techniek & IT.

Succes in recruitment voor techniek en IT is een kwestie van goede marketing

Onze YME recruiter Wouter Lipsius omschrijft techniek en IT recruitment ook wel als ‘recruitment voor een zeer schaarse doelgroep’. En voor het verleiden van een schaarse doelgroep is het belangrijk dat je nog creatiever te werk gaat, waarbij de focus op kwaliteit centraal staat. Een kwestie van goede marketing en je zo optimaal mogelijk in de opdrachtgever verplaatsen. En zoals Wouter zelf heeft ervaren, vraagt een dergelijke benadering tijd en investering: “Ik heb bij mijn laatste vacature eerst 2 dagen genomen om het bedrijf te leren kennen, alle verschillende stakeholders te interviewen, me te verdiepen in arbeidsmarktonderzoek en het toetsen van mijn bevindingen via mijn netwerk.”

Goed weten wie je vertegenwoordigt en welke kandidaat het beste bij de vacature past is natuurlijk een vereiste als je aan het verleiden bent. Zeker als het gaat om techniek en IT recruitment is het gezien het beperkte aanbod aan geschikte kandidaten fijn als je direct een ‘perfect match’ scoort. Zo benadrukt Wouter: “Het eerste cv moet direct raak zijn. Misschien ontvang je er namelijk maar 1. Dan is het jammer als je er pas op dat moment achter komt dat je net een ander profiel voor ogen had.”

Kortom, de rol die je als recruiter speelt in het werven voor de technische en IT branche begint bij een totaal andere benadering: je start het spel der verleiding door te denken als een marketeer, waarbij je de vacature, volgens Wouter, ook best als een product zou kunnen zien:
Vergelijk het maar eens met de aankoop van je laatste auto. Misschien zag je hem een keer door de straat rijden, daarna een keer op tv en vervolgens hoorde je erover via een vriend. Daarna kreeg je toevallig een mail van de dealer (lees: recruiter), waarna je eens op het internet bent gaan kijken. Dat is waar je de advertentie van je nieuwe auto (lees: vacaturetekst) vond! En toen deze informatie wederom helemaal aansloot op jouw wensen, pas toen ging je naar de dealer voor een proefrit.”

De lat bij techniek en IT recruitment ligt dus hoog en vergt meer inzet dan alleen ‘post en pray’ – een methode waarbij je vacature alleen op een aantal jobboards plaatst en vervolgens achterover leunt en de sollicitaties afwacht. Een toevalstreffer hoef je bij deze lastige doelgroep namelijk niet te verwachten, het is de weg naar het hart die gevonden moet worden.

Op zoek naar gemeenschappelijke belangen

Als het gaat om de kwaliteit van het verleiden, hoop je natuurlijk dat je avances zoveel mogelijk effect hebben. Je moet dan ook goed nadenken over de strategie die je ten aanzien van je techniek en IT recruitment voert. Onze YME recruiter Stephan van der Sluijs gelooft in dat opzicht in een persoonlijke en eerlijke benadering, het ‘pure verleiden’, of beter gezegd ‘het optimaal beïnvloeden van een proces waarin mensen centraal staan’: “Het spel der verleiding begint bij een eerste persoonlijk bericht, een aanbod met meer informatie en daarna een telefoongesprek. Op zoek naar gemeenschappelijke belangen, het benadrukken van het voordeel om kennis te maken tijdens een persoonlijk gesprek en vooral in contact blijven.”

Het persoonlijke contact en de gemeenschappelijke belangen die vanuit het ‘pure verleiden’ ontstaan, zorgen voor de eerste ‘kriebels in de onderbuik’ van de kandidaat. En als de klik er eenmaal is, wordt het tijd voor het ‘ultieme verleiden’. Hierbij is Stephan van mening dat je in dat geval niet alleen de aandacht van de kandidaat grijpt, maar deze ook nog eens zover krijgt een deel van de werving uit je handen te nemen: “Het ultieme verleiden is als mensen zo betrokken zijn in het contact dat ze ervaren dat ze bereid zijn een extra stap te maken, waarbij ze ook hun netwerk prikkelen met de mogelijkheden die ontstaan. Op deze manier neemt jouw netwerk én de interesse voor een bepaalde vacature exponentieel toe”.

Wees authentiek en laat zien wie je bent

Verliefd word je natuurlijk niet zomaar. Dat is een kwestie van het gevoel dat je bij een kandidaat creëert en de reputatie van de opdrachtgever. En hoe opvallend de verpakking ook mag zijn, bij technici speelt ook de inhoud van je boodschap een belangrijke rol. Het ideale totaalplaatje dat je graag in een relatie terugziet.

Layla Groeneweg – Recruitment Consultant bij YME Projects – heeft inmiddels 11 jaar ervaring als Techniek recruiter, een ‘verleidster pur sang’ dus. Zij is van mening dat het werven voor techniek- vacatures niet altijd een onmogelijke opgave hoeft te zijn: “Er zijn een aantal aspecten die het voor een technische werkgever makkelijker maken om personeel aan te trekken. Bij een proactieve benadering kunnen een constante stroom aan goede sollicitanten en veel respons zomaar eens een zekerheid zijn. Denk daarbij aan ‘een groot merk / belangrijke speler in de markt’, ‘bijzondere en mooie projecten’ en ‘een goede naam als werkgever qua cultuur en arbeidsvoorwaarden”.

Nu kunnen we het ons voorstellen dat niet iedere opdrachtgever over deze kenmerken beschikt. In dat geval speelt authenticiteit een belangrijke rol, of zoals Layla zegt “datgene wat de organisatie uniek maakt” of het antwoord op de vraag “waarom zou men bij de desbetreffende werkgever moeten gaan werken?”. Daarbij is het belangrijk dat de authenticiteit zo overtuigend mogelijk wordt vertaald, met als advies van Layla: “Schakel specialisten in voor bijvoorbeeld het schrijven van goede vacatureteksten,” en “laat zien wie je bent en wat voor technische uitdagingen je te bieden hebt.”

Schat de kandidaten op hun waarde

Laten we eerlijk zijn. De tijden zijn op alle fronten veranderd. Waar de verleidingen binnen de techniek in het verleden nog vooral in het soort werk waren te vinden, spelen tegenwoordig ook het salaris en de arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol in het traject van succesvol recruiten binnen de techniek en IT. Layla Groeneweg stelt dat “vooral de jonge engineers weten wat ze waard zijn op de arbeidsmarkt. Dit dwingt je er als werkgever toe om je salarishuis en je functiewaardering nog eens kritisch onder de loep te nemen.”

Duidelijke taal, waarbij je als recruiter dus ook op het vlak van salaris en arbeidsvoorwaarden kleur zal moeten bekennen voor het vinden van de ideale kandidaat. Daarbij adviseert Layla ook dat “het direct bieden van een vast contract” de verleiding voor het aangaan van een vaste relatie wel eens helemaal onweerstaanbaar zou kunnen maken.

Geduld is een schone zaak

Echte liefde is soms niet makkelijk te vinden. En zeker als het gaat om de uitdaging van techniek en IT recruitment kan het wel even duren voordat je de ideale kandidaat tegen het lijf loopt, hoe effectief je ook aan het verleiden bent. Volgens Layla Groeneweg heeft dit ermee te maken dat “de technische arbeidsmarkt vrij statisch is. Mensen blijven lang bij dezelfde werkgever en worden graag benaderd in plaats van zelf te zoeken.”

Ook merkt zij op dat “steeds meer mensen zich melden bij werving- en selectiebureaus die het zoeken naar leuke vacatures voor ze doen.” Raakt je geduld op? Dan kan het zeker geen kwaad om toch de hulp van een extern werving- en selectiebureau in te schakelen.

Het bijstellen van het gewenste functieprofiel zou ook een oplossing kunnen zijn voor het vergemakkelijken en versnellen van het techniek en IT recruitmentproces, zoals Layla Groeneweg oppert: “Denk bij het openstellen van de vacature goed na of je echt dat schaap met 6 poten wilt hebben. Die ervaren senior die alles weet en alles kan. Het kan wel een jaar duren voor je die gevonden hebt, als je hem al vindt. Misschien dan toch maar gaan voor die man of vrouw met de juiste mentaliteit en competenties en de drive om zich de inhoud eigen te maken?”

Ware liefde kent geen grenzen

En wat als de ideale kandidaat zich nog steeds niet meldt? In dat geval zou je erover na kunnen denken eens buiten de landsgrenzen te zoeken. Wellicht vind je in dat geval nét wel een passende match.

Layla Groeneweg is een voorstander van internationaal werven en adviseert: “Stel je open voor internationale kandidaten. Denk er eens over na of je je bedrijf zo in kan richten dat ook werknemers uit het buitenland in de organisatie zouden passen. Dit vraagt niet alleen om aanpassingsvermogen vanuit jezelf, maar ook vanuit je klanten. Verschillende culturen in je organisatie zijn een verrijking voor de teams.”

De sleutel tot succesvol verleiden

Dit artikel laat zien dat je flink wat charmes in de strijd moet gooien voor het verleiden als techniek en IT recruiter. Marketing, authenticiteit en een andere benadering zijn daarbij de sleutel tot succes. Een kwestie van het vinden en inzetten van de juiste combinatie aan middelen, zoals Layla Groeneweg zelf heeft ervaren: “Tijdens een project bij een van de grootste civiele aannemers is mij het gelukt om binnen een half jaar tijd maar liefst 35 mensen aan te nemen, bijna allemaal hbo- of hoger opgeleide technici. Dit door een combinatie van employer branding, goede vacatureteksten, posting op de juiste plekken online, proactief benaderen van kandidaten en als grote plus van de organisatie het verwerven van een aantal zeer prestigieuze projecten.”

Zoals je hebt kunnen lezen zijn de recruiters van YME Projects inmiddels uitgegroeid tot ervaren verleiders in techniek en IT recruitment en gaan zij in dat opzicht geen enkele uitdaging uit de weg. Wil jij ons spel der verleiding eens aan den lijve ondervinden of heb je behoefte aan nog meer advies over succesvol recruiten? Neem dan contact op via 085-4853232 of info@yme-projects.nl.