Deel 2: originele recruitmentcases

Deel 2: originele recruitmentcases

Je bent hard op zoek naar een nieuwe medewerker. Iemand die over de juiste kennis beschikt, een groot én relevant netwerk heeft en ongetwijfeld ook door de andere medewerkers wordt gewaardeerd. Kortom: iemand die jouw bedrijf verder brengt. Waar en hoe vind je juist dié persoon? Tip van ons: denk eens buiten de gebaande paden en pak het groots aan! Om je te inspireren hebben we een paar originele recruitmentcases op een rijtje gezet.

 

 

Miss Etam zegt cv en motivatiebrief vaarwel

Iemand enkel op basis van zijn/haar cv en motivatiebrief selecteren? Bij retailer Miss Etam geloven ze er niet in. Waar het daarentegen wél om draait is hoe de betreffende persoon overkomt. Lef, verkoop en service, dát is war Miss Etam zoekt. En dat is niet wat je op een cv terugvindt. Daarom vraagt het bedrijf sinds 1,5 jaar elke kandidaat een video in te spreken. In deze videosollicitatie beantwoorden de sollicitanten vijf vragen. Pas als de sollicitant de videoronde heeft doorstaan, wordt er gekeken naar het cv en de motivatiebrief. Gevolg: de kwaliteit van de reacties is toegenomen, de doorlooptijd is minder en de aanname kan sneller plaatsvinden. .

Talent-for-talent-recruiting bij National Basketball Association

Het klinkt vanzelfsprekend, maar toch wordt deze stap vaak genoeg overgeslagen; kijk vóórdat je een vacature de markt in gooit eerst eens binnen je eigen organisatie. Welk toptalent dat je nu al bij je ‘team’ hebt zitten kan wellicht iets betekenen in het vervullen van de vacature? Dat is ook hoe ze het bij de National Basketball Association (NBA) in Amerika doen; de toptalenten die reeds bij het team horen, scouten de nieuwe, jonge spelers en motiveren hen om ook voor datzelfde team te tekenen. Oftewel: talent-for-talent-recruiting. Wil je deze recruitmenttechniek ook inzetten, check dan het volgende stappenplan:

  • Bepaal wie van je huidige werknemers het in zich heeft om als ‘talentscout’ te dienen.
  • Zorg voor de juiste mindset binnen jouw ‘team’; betrek iedereen bij het recruitmentproces!
  • Keep it real: overdrijven hoeft niet, wees gewoon eerlijk over de openstaande functie.
  • Vier je successen! Heeft de talentscout een nieuw talent binnengehaald? Taart!

Sogeti lanceert ‘Operatie Deurmat’

Ook ICT-dienstverlener Sogeti in Amersfoort dacht groots. In 2011 zocht het bedrijf maar liefst 550 nieuwe medewerkers en om dat voor elkaar te krijgen lanceerde ze een bijzondere guerrilla-actie: Operatie Deurmat. In heel Nederland werden 800 rode deurmatten neergelegd op locaties waar jonge professionals te vinden waren. Deze deurmatten heten de potentiële nieuwe medewerkers welkom bij ‘de beste werkgever van Nederland’ – een titel die Sogeti dat jaar mocht dragen. We love it!

De lucht in met Hudson’s Bay

Deze zomer nog heeft de Nederlandse Hudson’s Bay een gave wervingscampagne gelanceerd. Dit warenhuis is reeds in Canada gevestigd en heeft in de maanden augustus en september 10 vestigingen in heel Nederland geopend. Om enthousiaste sales en merchandising medewerkers te vinden, besloot Hudson’s Bay op diverse locaties een elevatorpitch te organiseren. Letterlijk! Midden in de stad werd een hoge lift geplaatst met daar omheen diverse recruiters die voorbijlopende mensen vroegen of ze een baan bij Hudson’s ambiëren. Was het antwoord ‘ja’, dan mochten de mensen via de rode loper de lift in welke hen naar drie meter hoogte bracht. Eenmaal daar konden de kandidaten zichzelf met een pitch aan de storemanager presenteren. Wat ons betreft een goede manier om banen in de sales en merchandising te vullen!

Van een videosollicitatie tot een landelijke guerrilla-actie; er zijn talloze manieren om de juiste mensen te benaderen voor jouw openstaande functie! Durf out of the box te denken en je laat een enorme indruk achter! Meer inspiratie? Bekijk ook ons eerste deel van originele recruitmentcases.

 

SPECIALE ACTIE in november

November is voor ondernemers bloedje druk én je maakt vast nieuwe groeiplannen voor komend jaar. Hoogst waarschijnlijk horen daar ook nieuwe medewerkers bij. Daarom hebben wij in november de Recruitment Challenge: laat ons twee vacatures voor je invullen en je krijgt een dikke vette korting van € 1797!
Die tweede vacature mag je ook later aanmelden, tot uiterlijk 30 november 2018.
Je leest hier precies hoe het zit.