Tip: voeg Instagram toe aan je recruitmentstrategie!

Tip: voeg Instagram toe aan je recruitmentstrategie!

Facebook, LinkedIn, Twitter… Een béétje recruiter heeft deze kanalen al lang en breed ingezet voor het bouwen van een netwerk en voor het vervullen van vacatures. Maar waarom blijft onze trouwe vriendin Instagram hierin achter? Believe us: ook op Instagram zijn de opties eindeloos! En wij vertellen je er graag meer over.

 

 

 

Instagram groeit gestaag. Het populaire socialmediakanaal is in de afgelopen jaren doorgegroeid naar zo’n 600 miljoen actieve gebruikers per maand. In Nederland maken ruim 2 miljoen mensen gebruik van de app en circa 992.000 gebruikers loggen maandelijks in. Hiermee verslaat Instagram het eens zo populaire Twitter. Afgaande op het grote bereik van Instagram is dit zéker een interessant medium voor je recruitmentstrategie. Mits je het goed gebruikt… Een paar tips.

Weet wie je zoekt

Vrouwen onder de 35 jaar. Dát is de doelgroep die je hoogstwaarschijnlijk op Instagram treft. Zoek je een ervaren, mannelijke programmeur van boven de 40 dan is Instagram wellicht toch niet het beste medium voor jou.

Vertel een verhaal

…Letterlijk! In 2016 kwam Instagram met iets nieuws: Instagram Stories. Deze nieuwe functionaliteit werd door velen direct weggestopt als ‘het nieuwe Snapchat’, maar inmiddels hebben we de Stories wel geaccepteerd. Sterker nog: het is de perfecte manier om potentiële nieuwe medewerkers op een laagdrempelige manier te laten zien hoe het er bij jou op kantoor aan toe gaat; wat eten jullie voor lunch, welke medewerker komt er áltijd te laat en wat is het uitzicht vanaf de werkplekken? Met Instagram Stories breng je als werkgever de sfeer in je bedrijf over. Iets dat met geen pen te beschrijven is…

Adverteren maar!

Yep, het is zeker mogelijk om op Instagram te adverteren. De Instagram-advertentie komt er net zo uit te zien als een standaard post, alleen staat er nu ook een button bij – shop now, install now, sign up… – én wordt er aangegeven dat de post gesponsord is. Een advertentie op Instagram kan je net als op Facebook op een specifieke doelgroep richten, denk bijvoorbeeld aan leeftijd, locatie, geslacht, functie en interesses. Via het advertentieplatform houd je de statistieken van de advertentie continu in de gaten. En helemaal ideaal: je advertenties kun je ook specifiek richten op de mensen die je vacature al hebben bekeken. Zo blijft je vacature top of mind!

Instagram recruitment tips & tricks

Ook Instagram inzetten om nieuwe medewerkers te bereiken, jouw werkgeversmerk te laten ‘leven’ of simpelweg een kijkje achter de schermen te geven? Een paar tips & tricks van het YME-team:

  • Bepaal van tevoren een goede strategie; lukraak foto’s plaatsen is niet heel effectief. Wie wil je bereiken, wat wil je uitstralen en hoe ga je dit doen? Think about it!
  • De link in je profiel kan perfect naar je Werkenbij-pagina of –site verwijzen.
  • Gebruik relevante hashtags voor je #vacatures
  • Vergeet video niet! Hét middel om de sfeer in je bedrijf te tonen.
  • Quotes verpakken in inspirerend beeld doet het altijd goed. Dat kan zeker ook met grappige of treffende quotes van je medewerkers of over opvallende arbeidsvoorwaarden.
  • Interactie: reageer regelmatig op anderen, zoek op relatieve #hashtags en plaats waar nodig een opmerking. Op die manier bouw je in no time een netwerk op.
  • Vraag ook eens één van je medewerkers het Instagramaccount een dagje over te nemen en gedurende de dag diverse foto’s als Instagram Stories te plaatsen. Dit maakt het account persoonlijk(er) en juist dát vinden potentiële nieuwe kandidaten interessant.

So, believe us? Hoe dan ook is het het proberen waard. Haast je naar Instagram, leef je uit en gebruik je creativiteit om je recruitmentstrategie die extra schwung te geven.

Blijft het lastig om die ene topkandidaat te vinden? De ervaren interim recruiters van YME Projects helpen je graag!

 

SPECIALE ACTIE in november

November is voor ondernemers bloedje druk én je maakt vast nieuwe groeiplannen voor komend jaar. Hoogst waarschijnlijk horen daar ook nieuwe medewerkers bij. Daarom hebben wij in november de Recruitment Challenge: laat ons twee vacatures voor je invullen en je krijgt een dikke vette korting van € 1797!
Die tweede vacature mag je ook later aanmelden, tot uiterlijk 30 november 2018.
Je leest hier precies hoe het zit.