Arbeidsvoorwaarden: hoe pak je dit aan?

Arbeidsvoorwaarden: hoe pak je dit aan?

Zo, dat zit erop. De sollicitatiegesprekken zijn achter de rug en jouw kersverse medewerker gaat binnenkort beginnen. Great job! Maar… Vergeet je nu niet iets? Ah ja, de arbeidsvoorwaarden! Ook die moeten vóór de daadwerkelijke startdatum van jouw nieuwe topper besproken worden. Want hoeveel gaat hij of zij eigenlijk verdienen? Hoe zit het met thuiswerken? En hoe vaak kan je hem/haar missen (lees: vakantiedagen)?

 

 

Verschillende manieren om te belonen

Terwijl de ene medewerker graag veel geld op de bankrekening ziet, vindt de ander het belangrijker om een dag of twee in de week thuis te kunnen werken. En weer een ander hecht veel waarde aan de dertiende maand. Of wat dacht je van interne opleidingsmogelijkheden?

Er zijn verschillende manieren om jouw medewerkers te belonen voor hun werk. En het is aan jou om te achterhalen wat eenieder hierin belangrijk vindt. Deze wensen en opties bespreek je tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek.

De meest voorkomende (secundaire) arbeidsvoorwaarden

Wat zijn nou de meest voorkomende secundaire arbeidsvoorwaarden? Wij zetten ze voor je op een rijtje, gewoon – om je een idee te geven. En om je te laten zien waarin jij wellicht het verschil kan maken.

  • Favoriet: de dertiende maand
  • Een auto of een fiets van de zaak
  • Flexibele werktijden/thuiswerken
  • Een telefoon en/of laptop van de zaak
  • Je kent ‘m wel: doorgroeimogelijkheden
  • Interne cursussen en opleidingsmogelijkheden

Dare to be different

Het verschil maken? Jep! Je kán het in de arbeidsvoorwaarden natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Hierin opvallen is stiekem een slimme truc om de juiste doelgroep aan te spreken. En dat hebben meerdere (Nederlandse) bedrijven al begrepen. Zo worden de medewerkers van Booking.com – een van ’s werelds grootste e-commercebedrijven voor reizen – aangemoedigd om ook zelf de wereld te verkennen; een deel van de reserveringen die ze voor eigen reizen via de website doen, krijgen ze vergoed. En Bol.com heeft een grote tuin met een voetbalveld, schommels en een tafeltennistafel, zodat de medewerkers tijdens de lunchpauze optimaal kunnen ontspannen.

En weer een andere trend is het spelen met vakantiedagen; vooral in te IT-sector en bij start-ups is dit enorm populair. Zoveel vakantiedagen als je zelf maar wenst; bij het snelgroeiende Nederlandse techbedrijf Bynder is het mogelijk. Dit bedrijf biedt zijn personeel namelijk een onbeperkt aantal vakantiedagen per jaar aan! De reden? ‘We willen dat onze mensen goed uitgerust zijn’, aldus directeur Chris Hall.

En ook bij de gemeente Hollandse Kroon hebben ze de vakantiedagen afgeschaft. Zelfs de altijd aanwezige verlofregistraties zijn hier verleden tijd. De directie gaat er hier vanuit dat medewerkers zelf in staat zijn om te bepalen hoeveel vrije tijd ze nodig hebben om én goed werk te leveren én voldoende rust te pakken. We like!

En in Japan? Daar doen ze het net een tikkie anders. Of beter gezegd: rustiger aan. Het fenomeen ‘powernap’ is hier onwijs populair en wordt dan ook door diverse bedrijven doorgevoerd binnen de arbeidsvoorwaarden.

En, waar verras jij jouw nieuwe medewerker mee? Tip van onze kant: durf buiten de gebaande paden te treden en doe het eens anders. Denk vanuit de sollicitant: wat is voor hem of haar een extra reden om juist wél bij jou te solliciteren? Wij weten het wel; doe ons die tafeltennistafel maar…

SPECIALE ACTIE in november

November is voor ondernemers bloedje druk én je maakt vast nieuwe groeiplannen voor komend jaar. Hoogst waarschijnlijk horen daar ook nieuwe medewerkers bij. Daarom hebben wij in november de Recruitment Challenge: laat ons twee vacatures voor je invullen en je krijgt een dikke vette korting van € 1797!
Die tweede vacature mag je ook later aanmelden, tot uiterlijk 30 november 2018.
Je leest hier precies hoe het zit.