Deel 1: originele recruitmentcases

Deel 1: originele recruitmentcases

De juiste mensen vinden is niet altijd zo 1, 2, 3 gepiept. Want waar zitten ze? Wat vinden ze interessant en hoe kan je ze überhaupt bereiken? Waar veel bedrijven het proberen met een vacature hier en daar, kán je dit natuurlijk veel uitbundiger aanpakken. Verdiep je in de drie originele recruitmentoplossingen hieronder en laat die hersens kraken! Wellicht raak jij zo ook wel geïnspireerd voor een AWESOME en originele recruitmentcampagne.

 

Simon Loos zocht 100 chauffeurs in 100 dagen

In oktober 2016 startte logistiek dienstverlener Simon Loos de campagne #100dagen100chauffeurs. In 100 dagen wilde het bedrijf tenminste 100 chauffeurs aannemen. Naast ervaren chauffeurs, stond het bedrijf ook open voor o.a. 50-plussers, iets wat werd opgepikt door John de Wolf. De kracht van deze recruitmentcampagne zat ‘m in de laagdrempeligheid; om te solliciteren konden geïnteresseerden gewoon binnenlopen bij één van de wekelijkse inloopsollicitaties. Resultaat: ruim 530 sollicitanten vonden hun weg naar het bedrijf en uiteindelijk zijn er 182 nieuwe chauffeurs aangenomen! Resultaat numero dos: Simon Loos won tijdens het Logistiek Marketing Event (maart 2017) de prijs voor de beste marketing!

Geen cent spenderen, wel 4.285 sollicitanten genereren: IKEA!

Het Zweedse concern IKEA groeit met de dag. En dus heeft deze grote do-it-yourself-meubelmaker regelmatig nieuwe werknemers nodig. Voor de nieuw te openen megawinkel in Sydney, Australië, schakelde het bedrijf de hulp in van reclamebureau The Monkeys. Samen kwamen ze razendsnel tot een ongekend groot aantal sollicitanten: 4.285 stuks! En dat zonder ook maar een enkele cent uit te geven aan marketing of promotie – oké, op wat printjes na dan. Benieuwd hoe ze het deden? Check de video!

Who cares? Het Zweedse leger zoekt het uit!

Het nationale leger van Zweden zocht nieuwe krachten. Doelstelling: wie in het leger wil, moet zich op willen offeren voor anderen. In het centrum van Stockholm werd een zwarte doos geplaatst waarin iemand opgesloten zat, dit was te volgen via allerlei schermen, websites en socialmediakanalen. De enige manier om de betreffende persoon uit de zwarte doos te bevrijden, was door er zelf in te gaan zitten. En wat denk je? In 89 uur hebben 74 mensen in de doos gezeten en het leger heeft vervolgens ruim 9930 sollicitanten aangetrokken. Mission accomplished! Bekijk de video.

De juiste mensen aantrekken? Doe het eens anders dan anders en denk na over een originele recruitmentoplossing zoals die van Simon Loos, IKEA en het Zweedse leger. Succes!