How to: een nieuwe werknemer verwelkomen

How to: een nieuwe werknemer verwelkomen

Stipt op tijd, ietwat zenuwachtig en met een vragende blik; jouw nieuwste aanwinst wandelt het kantoor binnen en kijkt nieuwsgierig om zich heen. Your turn! Als werkgever is het aan jou om de nieuwe medewerker welkom te heten, voor te stellen en wegwijs te maken. Maar hoe doe je dat?

 

 

Een nette werkplek

First things first: zorg dat de werkplek van de nieuwe medewerker in orde is. En niet alleen dat; ook de e-mail moet ingesteld zijn, de iPhone moet klaar liggen en de laptop hebben we het liefst ook direct up and running.

Maak een rondje

Vanzelfsprekend, maar o-zo-belangrijk en te vaak vergeten; stel de nieuwe werknemer aan iedereen voor. Niet alleen aan de receptionist – héél belangrijk, want hij of zij is tenslotte de allereerste contactpersoon voor de nieuwe werknemer. Oók als je een bedrijf runt met 50 werknemers is een rondje maken aan te raden, dat half uurtje van je dag kan je best missen. En laten we wel wezen; het is een rete belangrijk half uurtje. Moet de persoon in kwestie zijn of haar dag starten zonder ook maar één hand te hebben geschud, dan is de kans groot dat hij/zij zich niet welkom voelt. Wat betreft dat welkom voelen is het ook aan te raden om de nieuwe werknemer van tevoren een ‘welcome on board’ kaart te sturen, in de huisstijl van het bedrijf welteverstaan.

Nieuwe werknemers willen weten met wie ze te maken hebben en met wie ze het de komende periode moeten doen. En dat is hun goed recht! Tip van ons: laat je huidige werknemers van tevoren alvast weten dat er een nieuw talent op komst is. Dit triggert hun interesse en dat zorgt er weer voor dat het opdoen van nieuwe contacten niet alleen in de handen van jouw nieuwe aanwinst ligt. Nog een tip: denk eens aan een welkom filmpje, speciaal van jou voor de nieuwe werknemer(s)!

Zet het op papier

Ja, het functieprofiel is tijdens het sollicitatiegesprek vast al lang en breed besproken. Toch is het aan te raden om deze nog even uit te schrijven en op het bureau van de nieuwe werkgever te leggen. Samen met een lijst van taken en verantwoordelijkheden. Zo’n papiertje is voor de ‘nieuweling’ een fijne houvast. Over houvast gesproken; vergeet de eerste paar dagen ook niet voldoende taken klaar te leggen – natuurlijk wel taken die iemand zonder bedrijfskennis ook echt kan uitvoeren. Enne, stuur ook af en toe een mailtje of loop even langs om te checken hoe het gaat.

Stick to the plan

Heel leuk, dat geprinte blaadje met taken, verantwoordelijkheden en verwachtingen. Maar nóg belangrijker is dat je je hier als werkgever ook daadwerkelijk aan houdt. Er is voor de werknemer namelijk niets zo teleurstellend als eenmaal op kantoor blijkt dat die leuke functie waar je op hebt gesolliciteerd in werkelijkheid heel anders is. Dit zorgt voor wantrouwen en dat is iets wat je écht niet wilt.

It’s the little things that matter

For real: juist de kleine, voor jou zo vanzelfsprekende dingen, zijn voor de nieuwe werknemer het meest frustrerend om niét te weten. Voorbeeld: aan één van je nieuwe collega’s moeten vragen waar het toilet is voelt vaak suf. Dit soort dingen kan je dan ook het beste gelijk benoemen tijdens het rondje door het pand. Net als waar het koffieapparaat staat, waar men luncht en of dat wel of niet in teamverband wordt gedaan, hoe het kopieerapparaat werkt en welk nummer je moet intikken voordat je een extern telefoonnummer kunt bellen. Nog een idee: koppel de nieuwe werknemer direct aan een ‘maatje’ voor alle praktische vragen!

Nieuwe werknemer op komst? Zorg voor een goede onboarding. Zowel wat betreft het leren kennen van de nieuwe collega’s als wat betreft het snappen van de regels, taken en verantwoordelijkheden. Doe je dit, dan zal het nieuwe talent zich in no time ‘thuis’ voelen en juist dán behaal je de beste resultaten!

PS: 100e werknemer binnen gehaald? Of gewoon zin in een geintje en de nieuwe werknemer écht goed welkom heten? Zo kan het ook…